Luontoterveysmerkki on osoitus luontoterveysosaamisesta. Laatumerkin avulla palveluntuottaja voi osoittaa asiakkailleen, että kyseessä on ammattitaitoisesti ja vastuullisesti toteutettu luontoperustainen palvelu.

Vuonna 2025 lanseerattu merkin on suunniteltu tunnustamaan ja tukemaan yrityksiä ja yhteisöjä, jotka hyödyntävät luonnon terveys- ja hyvinvointivaikutuksia palveluissaan.

Yritykset ja yhteisöt voivat hakea Luontoterveysmerkkiä, mikäli heidän tarjoamansa palveluissa tai palvelukokonaisuuksissa täyttyvät luontoterveysmerkin kriteerit. Merkki soveltuu erityisesti retkeilyn, luonnon, liikunnan, terveyden ja hyvinvoinnin ja matkailun parissa toimiville yrityksille ja yhteisöille. Merkkiä voi hakea myös koulutuksen, teknologian tai tutkimuksen aloilta.

Merkin pohjana on tutkittu tieto, jonka ajantasaisuutta ja päivitystarpeita seurataan säännöllisesti. Merkin saajan on hallittava luontoterveyden perusasiat ja luonnon turvaaminen sekä kestävyys ja vastuullisuus toiminnassaan.

Luontoterveysmerkin käyttöä haetaan erillisellä lomakkeella. Hakijalla oltava y-tunnus tai muu rekisteritunnus. Merkin myöntää Allergia-, iho- ja astmaliiton Luontoterveyden osaamiskeskus.

 

Miksi hakea Luontoterveysmerkkiä?

Luontoterveysmerkki on tunnustus, joka vahvistaa palvelusi laatua ja erottaa sen muista vastaavista palvelun tarjoajista.

Merkki kertoo asiakkaille ja yhteistyökumppaneille, että toimintasi edistää terveyttä, hyvinvointia ja vastuullisuutta. Luonnossa liikkumisella ja oleskelulla on monipuolisia terveys- ja hyvinvointivaikutuksia. Ne näkyvät fyysisinä, sosiaalisina ja psyykkisinä hyötyinä. Luonto tukee terveyttä luonnon näkemisen, luonnossa olemisen sekä aktiivisen tekemisen ja osallistumisen kautta.

Hyödyt yritykselle

  • Erotu markkinoilla – merkki toimii laadun takeena ja vahvistaa luotettavuutta
  • Kasvata houkuttelevuutta – lisää vetovoimaa matkailu-, hyvinvointi- ja yritysasiakkaiden keskuudessa
  • Vahvista brändiäsi – merkki viestii vastuullisuudesta ja hyvinvointivaikutusten ymmärtämisestä
  • Hyödynnä viestinnässä – käytä merkkiä markkinoinnissa ja yhteistyökuvioissa osoittaaksesi asiantuntemustanne

 

Mäeltä kuvattu maisema, jossa metsiä, järviä ja pilviä ilta-auringossa.